مثلث حریق یا مربع حریق


براى ايجاد آتش، وجود مثلث حريق (سوخت، حرارت و اکسيژن) ضرورى است. چنانچه يکى از اين سه ضلع برداشته شود، آتش‌سوزى به‌خودى‌خود از بين مى‌رود.

اضلاع این مثلث نشان می دهد که چه موادی لازم است که حریق ایجاد شود .

1- ماده سوختنی : هر چیزی که قابل ترکیب شدن با اکسیژن باشد .

2- اکسیژن در محیط : حداقل تراکم مورد نیاز برای ایجاد آتش سوزی در مورد اکسیژن 16% است ( در هوای معمولی 21% اکسیژن وجود دارد .)

واکنش های زنجیره ای که در اثر تغییر حالت مداوم ماده و ترکیب مکرر ان با اکسیژن موجب تداوم آتش سوزی می گردد .

3- حرارت : برای شروع هر آتش سوزی لازم است تا درجه ی حرارت به اندازه کافی برسد حتی در مواقعی که آتش سوزی شروع شده باشد چنانچه حرارت کاهش یابد دامنه حریق محدود شده و سرانجام خاموش خواهد شد.

مربع آتش یا مثلث آتش کدام یک درست است؟

در گذشته متخصصین وجود سه عامل را برای تولید آتش لازم و ضروری می‌دانستند اما جالب است که بدانید امروزه در مهندسی آتش وجود یک عامل چهارم را برای تولید و گسترش آتش ضروری می دانند. بنابراین دیگر از اصطلاح مثلث یا هرم آتش استفاده نمی‌شود بلکه از مربع آتش یاد می‌شود. بنابراین اضلاع مربع آتش عبارتند از:

• اکسیژن

• سوخت

• حرارت

• واکنشهای زنجیره‌ای

در گذشته عامل واکنشهای زنجیرهای ناشناخته بود اما امروزه با درک اینکه واکنشهای زنجیره‌ای نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در تولید آتش است آن را به عنوان عامل چهارم می‌شناسند.جهت برطرف نمودن این عامل از موادی با خاصیت ترکیب پذیری بالا مثل بی کربنات پتاسیم و مونو فسفات آمونیم استفاده شده این مواد مانع از ترکیب رادیکالهای آزاد سوخت با اکسیژن می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *